הראשל"צ: "האוכל ירקות לא מחממות – לא ראוי להיות דיין"

מרן אבא (הגר"ע יוסף) חלק על הרב גורן, על מינוי של דיין מסוים. והרב גורן שאל את אבא למה אתה לא רוצה למנות אותו
איתי גדסי 6 Comment on הראשל"צ: "האוכל ירקות לא מחממות – לא ראוי להיות דיין"

פולמוס הלכתי נוקב התפתח בשידור, סביב אכילת ירקות ללא תולעים • לפני ימים אחדים פסק הגר"צ בוארון כי בעקבות הסכנות הבריאותיות אין לאכול ירקות הגדלים בחממות, והראשל"צ הגר"י תקף את הפסיקה בחריפות

מרן אבא (הגר"ע יוסף) חלק על הרב גורן, על מינוי של דיין מסוים. והרב גורן שאל את אבא למה אתה לא רוצה למנות אותו
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף תוקף הערב ב'קול חי' את דבריו של הגאון רבי ציון בוארון לפיהם ירקות שגדלו בחממה ללא תולעים – מסוכנים. הרב יוסף אמר: "כל הטענות שהריסוס גורם למחלות, יש על זה פיקוח של משרד הבריאות ועובר 6 פעמים שטיפה, וזה מוריד את כל החומרים".

לפני כשבועיים, פרסם הדיין הרב ציון בוארון פסק הלכה נגד השימוש בעלים המכונים "גוש קטיף", המיוצרים ללא חרקים באמצעות ריסוס. היום אומר הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א לדוד חכם בתוכנית "שואלים ודורשים בהלכות הפסח" ברדיו 'קול חי', כי בעבר הייתה בעיה לבדוק את העלים הירוקים, אך בעשרות השנים האחרונות יש גידולים בחממות של חסלט ועלי קטיף, וזה מציל רבים מעוון. "כל הטענות שהריסוס גורם למחלות, יש על זה פיקוח של משרד הבריאות ועובר 6 פעמים שטיפה, וזה מוריד את כל החומרים".

"הם טוענים שזה מביא מחלה? אז שיכריזו לא לאכול בכלל חסה, הרי מה הפתרון, לאכול חסה עם תולעים? החסה הנקייה הצילה רבים מעוון" אמר הראשל"צ, "אני אומר לאכול חסה רק מהגידולים המיוחדים. מי שמפחד מכל מיני שמועות שלא יאכל הרבה, ואז פחות סכנה יש. אבל לחזור לאכול חסה כמו של פעם…? לפני 40 שנה היה דיון".

הרב יוסף סיפר: "מרן אבא (הגר"ע יוסף) חלק על הרב גורן, על מינוי של דיין מסוים. והרב גורן שאל את אבא למה אתה לא רוצה למנות אותו. סיפר לו אבא, הייתי בחתונה בגני התערוכה, וראיתי את הרב הזה אוכל חסה בחתונה, ומרן שואל אותו איך אתה אוכל את זה? מישהו יכול לבדוק כזו כמות גדולה של חסה?, הוא אמר "חזקה" והמשיך לאכול, אמר אבא: מי שיש לו יראת שמיים ואוכל תולעים יכול להיות דיין? הרב גורן הסכים עם אבא שלא למנות אותו. זה מראה את האחריות כלפי כלל ישראל".

כזכור, פסק הלכה מפתיע אותו מפרסם הדיין הרב ציון בוארון שומט את הקרקע מהשימוש בירקות עלים אלו. "בעניין בדיקת הירק מן התולעים והחרקים אשר העלנו בכוחא דהיתרא שלא להזדקק לירקות המטופלים בחממות מיוחדות למניעת היווצרות התולעים והחרקים, אלא להשתמש בירקות הנמכרים בשוק ללא הטיפול המיוחד", פוסק הרב בוארון בכותבו כי "וכל זאת לאחר שנודע מפי מומחים הבקיאים בענייני החיטוי וההדברה שהירקות הנ"ל מטופלים בכמות ריסוס גדולה בהרבה מן הכמות שהותרה ע"י משרדי הבריאות והחקלאות ואשר הדבר מהווה סכנה גדולה ומוחשית לציבור. והלכה פסוקה היא דחמירא סכנתא מאיסורא ובפרט שסכנה היא מפני מחלות קשות חשוכות מרפא רח"ל".

ועל כן פוסק הרב בוארון כי "יש להעדיף להשתמש בירקות בלא הטיפול המיוחד אלא שיש לנקותם ולבדקם כראוי מחשש תולעים, והדבר הוא אפשרי בהחלט עם קצת מאמץ. וכפי שעשו בדורות שעברו אבותינו ואבות אבותינו".

את פסק ההלכה הוא מסיים "ועל כן בוודאי שהיתר גמור (וגם עדיף מן הדין) להשתמש בירקות הנמכרים בשווקים בלא ההשגחה המיוחדת ובלבד שישטפו ויבדקו היטב את הירקות בדיקה מעליא, ויאכלו ענווים וישבעו, וכפי שנהגו אבות ראשונים".



6 תגובות

מיין תגובות
  1. 6

    החסה של חברת חסלט מעולה ! וגם בנושא ההדברה חברת חסלט מפוקחת ומבוקרת ע"י "דרך המעבדה"-מעבדה חיצונית מפורסמת וידועה ,שאין בה שאריות הדברה לאחר שטיפה ואין בה הדברה ברמה מסוכנת. יש להם חותמת על כל מוצר באריזה.

    1. לא יודע
      זה רק החברה הזאת מה עם שאר החברות????אין שום פיקוח וחוץ מיזה שום חברה לא שוטפת חסה שלמה!!!¡!!

  2. 5

    מישהו יכול לנקות כמויןת כאלה?משמע כמות קטנה למשפחה אין בעיה. לא דומה אולם חתונות לבית. ואם הכשרות הזו אכן יש חשש סכנה מחמת כמות הריסוס וכו ומשום מה שאמר לגבי אולם חתונות מישהו רואה בכך היתר לסכן חיים .אם אינטרס כלכלי מניע יאבד גם ממונם

  3. 4

    גם על חסה יש פוליטיקה אולי די עם הכותרות על פוליטיקה עלובה אולי תעשו כתבות מחכימות יותר

  4. 2

    נו באמת, כל הציבור החרדי אוכל את הירקות האלו, ואין אצל החרדים אחוז יותר של המחלות חשוכות מרפא אצלנו יותר מהחילונים אז תפסיקו לבלבל את המח!!!